Dit dossier beschrijft de
Nederlandse abdijbieren, hun context en hun herkomst en prikt enkele
mythen door. Want hoe jong de Nederlandse abdijbieren ook mogen zijn –
die mythen zijn er al, net als onder de Belgische. Benamingen, etiketten en publiciteitsmiddelen geven aanleiding
tot verwarring en zijn soms onjuist of zelfs misleidend. Andere
abdijbieren verdienen juist respect, want er is kaf maar ook koren onder
de Nederlandse abdijbieren. En hoe!
Deel 6: Brouwerijen in kloosterruimtes
Behalve de in deel 5 besproken vijf (semi-)abdijbieren zijn er nog drie Nederlandse bierlijnen of brouwerijen die ‘iets’ hebben met een abdij of klooster. Alleen is dat ‘iets’ in hun geval niet bepaald eenduidig. Ze noemen vooral zichzelf kloosterbier of kloosterbrouwerij, maar… Enfin, lees verder.
Deel 6: Brouwerijen in kloosterruimtes
Behalve de in deel 5 besproken vijf (semi-)abdijbieren zijn er nog drie Nederlandse bierlijnen of brouwerijen die ‘iets’ hebben met een abdij of klooster. Alleen is dat ‘iets’ in hun geval niet bepaald eenduidig. Ze noemen vooral zichzelf kloosterbier of kloosterbrouwerij, maar… Enfin, lees verder.
Toebes Bier is
het initiatief van een hobbybrouwer, diens zoon, een slijter en twee
restauranteigenaren uit het Brabantse Cuijk. Ze hebben als Brabantse Bier
Coöperatie een brouwerij geïnstalleerd in de voormalige koeienstal van het
klooster Sint Agatha in het gelijknamige dorp.
Dat
klooster herbergt nog altijd enkele Kruisheren. Ze zijn eigenlijk met te weinig
voor een vruchtbare toekomst van het klooster, en zijn er ook niet meer de
eigenaren van. Dat is de Stichting Sint Aegten. Die is ook nadrukkelijk op zoek
naar nieuwe bewoners, waarvoor deze zelf overigens geen kloosterling hoeven te
worden. Belangrijk is dat ze ‘interesse in levensbeschouwing en cultuur’
hebben, in samenhang daarmee willen wonen en kunnen ‘participeren in een
passend gebedsritme’. Zelfs een christelijk geloof aanhangen lijkt geen
absolute must voor hen te zijn. Voorop staat duidelijk het voortbestaan van het
klooster, met een hedendaagse spirituele en maatschappelijke invulling.
Daar kunnen wellicht ook anderen aan bijdragen, zoals de brouwers van Toebes. Zij tonen zich begaan met ‘het behoud van het cultureel kruisherenerfgoed’ en willen ‘meer bekendheid’ voor het klooster genereren. Ambachten als bierbrouwen kunnen daar natuurlijk bij helpen. Ze hebben het verder over ‘samenwerking’ met het klooster en de stichting op dit vlak, maar hoe die precies vorm moet krijgen is minder duidelijk.
Daar kunnen wellicht ook anderen aan bijdragen, zoals de brouwers van Toebes. Zij tonen zich begaan met ‘het behoud van het cultureel kruisherenerfgoed’ en willen ‘meer bekendheid’ voor het klooster genereren. Ambachten als bierbrouwen kunnen daar natuurlijk bij helpen. Ze hebben het verder over ‘samenwerking’ met het klooster en de stichting op dit vlak, maar hoe die precies vorm moet krijgen is minder duidelijk.
Opmerkelijk in dat verband is dat op de website van het klooster nergens sprake
is van de bierbrouwerij. In een korte reportage voor Biertje van Hier komt wel
een der kloosterlingen erover aan het woord: ‘Hij staat helemaal achter de
bierbrouwers. De ambachtsman - hij is boekbinder op traditionele wijze - is
blij met een beetje reuring in Sint Agatha. “Ik lust ook wel af en toe een
speciaalbiertje. Liefst een eigen biertje uit Sint Agatha”, erkent hij.’ Verdere inhoudelijke relatie met de bierbrouwers spreekt nergens uit.
Het lijkt er tot nu toe vooral op dat de brouwers een ruimte in het klooster huren of gebruiken. Dat maakt van hun bieren (een blond, tarwebier, saison en tripel) natuurlijk nog geen kloosterbieren, ook al noemen ze zichzelf op hun website en Facebookpagina ‘Kloosterbrouwerij Toebes’. Maar veel meer dan een variant op het begrip 'fortbrouwerij', gemunt door Duits & Lauret, is dit niet: de brouwerij zit in een klooster (of een fort), and that's it. Elke brouwerij zit nu eenmaal ergens in - andere bijvoorbeeld in een (voormalige) kerk of gevangeniscomplex, maar van 'kerkbrouwerij' of 'gevangenisbrouwerij' is daar geen sprake. Geen wonder: 'kloosterbrouwerij' klinkt interessant en roept iets op van de 'magie' die aan weelderige, donkere door monniken gebrouwen bieren kleeft.
De Brabanders voeren dan ook aan dat 'in Nederland slechts 3 brouwerijen in een
klooster zijn gevestigd', waardoor juist zij 'iets toe te voegen hebben aan het
aanbod van bieren in Nederland'. Wat dat dan is, blijft evenwel vaag - want
waarom zou een in een klooster gebrouwen bier anders zijn dan een buiten een
klooster gebrouwen bier? Uit een klooster kunnen wanstaltige bieren
komen en onder de allerbeste bieren ter wereld zijn
er die allerminst in een klooster zijn gebrouwen.
Ten
slotte: zou het begrip 'kloosterbrouwerij' niet moeten worden gereserveerd voor
een brouwerij die VAN het klooster is?
Axes-Castellum, dat bier brouwt in de kelder van het Dominicanenklooster
te Zwolle, is enigszins met Toebes te vergelijken. De brouwerij komt voort uit een
lokale mannengroep, de Assendörper Geurneuzen. Deze naam wekt in eerste
instantie de indruk van een goeie grap, maar het initiatief heeft zich wel
degelijk serieus ontwikkeld.
De
Geurneuzen zijn ontstaan als een ‘bierproefclub’. Op zeker moment is daar de
Stichting Brouwgilde der Geurneuzen uit voortgekomen, die daadwerkelijk een
eigen brouwerij wilde oprichten. Begin 2017 is de organisatie gestart met de
inrichting van deze brouwerij, een proeflokaal en een 'lounge' – en dat alles in
de kelders van het Dominicanenklooster.
Loungen
in een klooster – het doet vermoeden dat de spirituele band tussen brouwers en behuizing
niet al te substantieel is. Wat dan wel hun relatie is? Toen de
Geurneuzen hun idee van een eigen brouwerij wilden gaan vormgeven, hebben ze ‘mensen
van het Dominicanenklooster benaderd’, aldus een artikel in De Stentor. Hoe of wat blijft
onduidelijk, maar ze werden ‘met open armen ontvangen’. Stond de kelder toch
maar leeg? En huurt men die sindsdien van het klooster?
De prior van het klooster heeft het eerste bier later wel
ingezegend. Of er andersom ook enige
bijdrage van het Brouwgilde naar het klooster gaat, zoals het een echt abdijbier
betaamt, blijft in het vage. Op de website
van het klooster geldt Axes-Castellum als een van de 'lokale makers' die 'zich
bezighouden met duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen' en daarom in
juni 2017 een plaats kregen op een Groene Markt in de kloostertuin. ‘Axes –
Castellum brouwt puur kloosterbier in de kelders van het Dominicanenklooster,’ vertelt de site nog. Je zou toch zeggen: over zoiets is door dat klooster nog wel wat meer te vertellen.
Maar we moeten het doen met de interessante opmerking dat er in de kloostertuin
ook een kruidentuin in aanleg is waarvan de producten in het brouwproces zullen
worden gebruikt. Verder krijgen we alleen een link naar de website van de
brouwerij geserveerd.
De Geurneuzen
lopen overigens niet weg voor sociale verantwoordelijkheid en goede doelen. Ze
vormen een soort van laagdrempelige Rotaryclub, verbonden door een gezamenlijke
passie voor bier. Maar om hun producten (een tripel, een weizenbier en een
bock) nu alvast maar ‘kloosterbier’ te noemen?
Een bizarre voetnoot in dit geheel is de Katholieke Studenten Brouwerij De Bolle Paep uit Delft. Het
gaat om een brouwgezelschap dat een van de vele activiteiten is binnen de studentenvereniging Sanctus Virgilius ('Virgiel'). Sinds 2013 brouwt deze club
‘Traditioneel Kloosterbier’. De studenten brouwen dat ten behoeve van de instandhouding
van het Sint Barbaraklooster.
Klinkt nobel, maar wat is het geval? Dat Sint Barbaraklooster herbergt
tegenwoordig de sociëteit van Virgiel... De dames en heren brouwen dus vooral ten eigen bate. Sja, zo ver is het al gekomen met het begrip kloosterbier. Bieren brouwen voor fondsenwerving is aantrekkelijk, en studentenbier spreekt dan natuurlijk veel minder aan. Maar het blijven toch echt een blond, saison, witbier, stout en American amber die met echt kloosterbier niets uitstaan hebben.
Klik terug naar:
Startpagina
1. Trappistenbier, abdijbier en kloosterbier
2: Belgische abdijbieren
3: Abdijbieren in Nederland vroeger
4: Abdijbieren van verdwenen Nederlandse abdijen
5: Bieren van 'levende' Nederlandse abdijen
7: Tussen feit en fake
Klik terug naar:
Startpagina
1. Trappistenbier, abdijbier en kloosterbier
2: Belgische abdijbieren
3: Abdijbieren in Nederland vroeger
4: Abdijbieren van verdwenen Nederlandse abdijen
5: Bieren van 'levende' Nederlandse abdijen
7: Tussen feit en fake
Aanbieding van snelle financiële bijstand aan het eind van het jaar.
BeantwoordenVerwijderenDit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze rente verlaagd naar 1,8% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%. We begonnen in juli 2018 met 2 leningen voor een totaalbedrag van 900.000 €.
Neem snel contact met ons op om te profiteren van deze geweldige financiële promotie.
E-mail: info@creditfinance-bank.com
WhatsApp-nummer: +33784505888
Website: https://creditfinance-bank.com