1 Opening en mededelingen
2 Notulen ALV 2015
3 Verslag bestuur
4 Bespreking verslagen secretaris / hoofdredacteur / regio's
5 Verslag penningmeester
6 Verslag kascontrolecommissie
7 Voorstel dechargeverklaring bestuur
8 Aanstellen nieuwe kascontrolecommissie
8 Verkiezing bestuurders
9 Rondvraag
10 Sluiting
Daarna wordt een ‘gezellig samenzijn’ aangekondigd met de
vertoning van een film, ‘naborrelen’ en een proeverij.
Voor dit geheel dienen de leden naar Roermond af te reizen.
Dat is voor velen een behoorlijk eind reizen, net als vorig jaar toen de ALV in
Groningen plaatsvond. Zelf heb ik niets tegen dergelijke verre bestemmingen,
want ik reis graag en bezoek met plezier plaatsen waar ik niet vaak kom. Het is
ook begrijpelijk en juist dat een organisatie in al haar gewesten wil
vergaderen.
Maar dan moet er wel aanleiding zijn om de reis daarheen aan
te vatten. En dat is nu net niet het geval.
De afdeling Delft van de Fietsersbond doet het twee keer
beter. Ook die nodigt uit ter jaarvergadering met de nodige formele punten –
maar die worden er voor de pauze in drie kwartier doorheen gejast. Na die pauze
staat er een presentatie op het programma over veiligheid op provinciale
fietswegen. In het twee weken tevoren verspreide afdelingsblad is daarover het
nodige materiaal opgenomen. En na de presentatie zullen de aanwezigen erover
discussiëren. Er is een uur voor dit inhoudelijke programmadeel ingeruimd. Dat
is nog eens wat anders dan film en drinken.
Dichtgetimmerd
Waarom ruimt PINT de volle twee uur in voor de dorre
plantjes? Waarom zijn er geen verse groene zaailingen die water behoeven –
oftewel inhoudelijke programmapunten?
Helaas lijkt dit symptomatisch te zijn voor PINT als geheel.
De organisatie is een niet goed onderhouden achtertuin geworden. Ook in de ALV
2015 ging het vooral over het ‘personeel’, over de uitgevoerde activiteiten,
over de regio’s en over geld. Een enkele aangezwengelde inhoudelijke kwestie wordt
slechts terloops vermeld in de notulen. ‘Een belangrijk probleem is dat er
tegenwoordig veel festivals in Noord Holland zijn: hoe kan PINT zich met haar
festivals onderscheiden.’ De vraag blijft een vraag. Een ander lid merkte op
dat de uitstraling van PINT ‘oud’ is. De opmerking bleef een opmerking. Het
toppunt is de kwestie die de Regio Noord-Holland aanroerde: ‘PINT dreigt
aansluiting met ontwikkelingen in de bierwereld te verliezen. / Antwoord:
Hierover zijn gedurende de vergadering al diverse opmerkingen over gemaakt.’
Naar die opmerkingen zoek je echter vergeefs in de notulen. En verder is er
blijkbaar niet over gesproken. Ongelooflijk.
De ALV van PINT lijkt geheel dichtgetimmerd om debat en inhoud
buiten te houden. Het is vooral staren naar de eigen navel. Niet verwonderlijk
dus dat de vergadering werd afgesloten met de opmerking van een lid ‘dat hij op
de ALV een duidelijke visie van het bestuur mist’. Slot: ‘Dit wordt een
agendapunt voor volgende ALV.’ Waar het vervolgens niet op de agenda staat.
Missie?
Ik kan niet onder de schedeldaken van de bestuurders kijken,
maar ik heb er wel een gedachte over. PINT is een tandeloze organisatie die
nauwelijks inhoudelijke objectieven heeft en die zelfs haar eigen missie
veronachtzaamt. (Lees verder.)
(belgianbeermagazine.com) |
Waar staan die dan op de agenda van de ALV? Nergens. Heeft
PINT er niets over te melden? Het zou zomaar kunnen. Ook in het ledenblad komen
de onderwerpen niet of nauwelijks voor.
Ik heb de afgelopen vijf nummers eens geïnventariseerd. Afgezien van de vaste
bestanddelen telde ik daarin 92 afzonderlijke artikelen:
·
27 over (een) brouwerij(en), café(s) of andere
verkooplocatie(s);
·
23 over een evenement;
·
14 over een specifiek aspect van de biercultuur
(betrokken personen of organisaties, historie, nevenproducten, retail, de Gouden Pint);
·
11 reportages (waarvan er een, over Brussel, een
drieluik was);
·
10 over een bier of biersoort;
·
7 vanuit en over de vereniging.
Diversiteit: geen gebrek aan. Maar waar zijn de kwaliteit,
het verantwoord alcoholgebruik, de duurzaamheid en de belastingen? En waar de belangen
van de consument inzake prijs, kwaliteit en brouwinformatie? Welgeteld drie
stukjes in de rubriek kort nieuws kwam ik tegen over de relatie tussen alcohol
en voeding of gezondheid, allemaal op basis van informatie van buiten de vereniging.
Kwaliteit
Moet ik de in 2015 aangetreden voorzitter, Rianne Joosse, dan
geen krediet geven? In het laatste nummer van PINT Nieuws profileert zij zich als iemand die de vereniging op
sleeptouw wil nemen inzake de kwaliteit van bier. ‘Breed inzetten op kwaliteit
is hard nodig,’ staat er boven haar
artikel.
Zeker. Kwaliteit is naast diversiteit wellicht het
belangrijkste onderwerp in een brouwcultuur. Maar de kwaliteit waar het dan werkelijk
om gaat, die van het bier, schittert door afwezigheid in haar verhaal.
Daarin staat dat er een Kwaliteitslabel Horeca schijnt te
moeten komen. Onduidelijk blijft overigens waar dat om draait. Welke kwaliteit
van wat moet er onder dat label gaan vallen? Tapmaten? Gebruikt glaswerk?
Schenktemperatuur? Diversiteit? Hoeveelheid tapkranen? Kennis bij het
personeel? En wie gaat dat label toekennen, op basis van wat? Het staat
nergens.
Ook zou er een basisopleiding bij STIBON moeten komen.
Vreemd, want die is er al. Kijk maar op de website van STIBON bij de opleiding
niveau 1: ‘De StiBON opleiding niveau 1 behandelt de basis van bier.’ Een
opleiding op lager niveau lijkt me juist ongewenst. Laat geïnteresseerden aan
de opleiding op niveau 1 meedoen.
Met CAMRA zijn er contacten over de training van festivalvrijwilligers,
en voorts stelt Rianne als kwaliteitspunt de verkrijgbaarheid van speciaalbier
aan de orde. Ze maakt zich zorgen over de worsteling van de vakhandel met de
AH-mastodont. Logisch, maar, om met Bill Clinton te spreken: It’s the economy, stupid. (Sorry,
Rianne.) Je doet weinig tegen de wetten van vraag, aanbod en prijs. Wat er voor
mogelijkheden zouden zijn lees ik ook nergens.
Traditie
En waar is nu de kwaliteit van het bier zélf in Riannes
verhaal? Daarin staat dat er na de vorige ALV een denktank is opgericht over het
verbeteren en borgen van (bier)kwaliteit voor de consument. Vreemd – in de
notulen van die vorige ALV komt dit onderwerp helemaal niet voor. Het staat evenmin
op de agenda van de komende ALV. En het wordt ook niet verder toegelicht in haar
artikel.
Deze kwestie, waar het PINT toch om zou moeten gaan,
ontbreekt kortom overal, en al helemaal in samenhang met de T in de naam van
PINT: traditie. ‘PINT stimuleert brouwerijen tot het maken van op traditionele
wijze gebrouwen bieren, zonder overbodige of onnatuurlijke toevoegingen,
filteringen en pasteurisaties, in meerdere stijlen en smaken,’ aldus de website.
Maar in plaats daarvan maakt onze voorzitter de hedendaagse brouwers een compliment
inzake kwaliteit omdat zij ‘experimenteren met ingrediënten’ en daarmee ‘buiten
gebaande paden treden’.
Hoe verhoudt dat experimenteren met ingrediënten zich
dan tot de overbodige of onnatuurlijke toevoegingen die PINT ongewenst vindt?
Moeten wij als vereniging niet iets vinden van het in de moderne
biercultuur massaal toevoegen aan bier van onnatuurlijke (en overbodige), biervreemde vruchten, groenten, kruiden, specerijen, koffie,
chocolade, drop? En van het onnatuurlijke combineren van bier met andere
alcoholische dranken door het in vaten te lageren waar die dranken in hebben
gezeten? Of laten we dat puntje uit onze missie maar liever los, ter meerdere
eer en glorie van de extravaganza van de huidige biercultuur?
Het lijkt erop
van wel, want PINT organiseert zelf een festival van barrel aged-bieren. Met
bockbier gaat het precies zo: ooit stelde PINT een ontwerpclausule op voor de
Bierverordening die vruchten en kruiden als ingrediënt daarvan in de ban deed.
Kom nu eens kijken op het PINT Bokbierfestival en check er de bierlijst.
Wat is er toch van ons geworden? Waar zijn we uitgekomen? En
waar willen we eigenlijk nog naartoe? Ik weet het niet, ik lees het niet, ik vind het nergens.
PINT laat haar corebusiness, traditie en bierkwaliteit, in elk geval los in
ruil voor kwaliteit van alles om het bier heen. We hebben het in de organisatie nooit
meer over het traditionele bier zelf.
Ook de leden van PINT lijkt het aan de reet te roesten. Die gaan gewoon gezellig naar festivals en proeverijen, en lezen kritiekloos het ledenblad waarin de missie niet aan bod komt. Aan hoofdredacteur Erwin de Cock ligt het niet. Toen ik eens een ter discussie bedoeld stuk over bockbier inzond, zou hij daar een auteur bij zoeken met een andere opinie. Daar is nooit iets van gekomen. Inhoudelijk debat bij PINT? Vergeet het maar.
Ook de leden van PINT lijkt het aan de reet te roesten. Die gaan gewoon gezellig naar festivals en proeverijen, en lezen kritiekloos het ledenblad waarin de missie niet aan bod komt. Aan hoofdredacteur Erwin de Cock ligt het niet. Toen ik eens een ter discussie bedoeld stuk over bockbier inzond, zou hij daar een auteur bij zoeken met een andere opinie. Daar is nooit iets van gekomen. Inhoudelijk debat bij PINT? Vergeet het maar.
Onderscheidende
organisatie
Ondertussen missen we een boot die de hedendaagse
biercultuur met zijn honger (dorst) naar diversiteit ons juist biedt. PINT kan een
eigen onafhankelijke positie innemen in die biercultuur door te waken over de
traditie en de kwaliteit van echt traditioneel bier, bier op basis van de ingrediënten
water, graan, hop en gist. Dat betekent natuurlijk niet dat we bier waar andere
spulletjes ingaan afwijzen. (Daarvoor zou het trouwens al veel te laat zijn.
It’s the economy, stupid!) Nee, het moet erom gaan dat wij juist VOOR iets zijn
en staan; als zodanig moeten we ons profileren. PINT staat voor echt bier.
Voor goed bier. Voor kwaliteitsbier. Voor traditioneel bier. Daar kunnen we onze bijdrage aan de biercultuur van maken, door daarover te informeren. Door bieren te beschrijven. Door
bieren van elkaar te onderscheiden bij festivals. Door brouwers te stimuleren
the real stuff te maken, iets waar ze trots op kunnen zijn en wat ze kunnen
uitventen. Door de juiste historische labels te gebruiken. Door een
kwaliteitskeurmerk te verlenen zoals CAMRA dat bijvoorbeeld doet met LocAle. En er zijn vast nog meer activiteiten te bedenken die de biercultuur van een geheel nieuwe, informatieve, educatieve en promotionele invalshoek kunnen voorzien.
Spannende (ik zal het niet ontkennen) en aparte (sommige proef ik graag - sommige) biertjes met limoen, espresso, chocolade, chilipeper of citroengras: die komen er toch
wel. De belangstelling ervoor is groot. Het is aan PINT als vereniging om zich sterk te maken (= ‘stimuleren’) voor het bier uit haar missie: puur, traditioneel bier zonder
overbodige of onnatuurlijke toevoegingen. Voor bijvoorbeeld ondergistend bockbier
(ja, dat is traditioneel), voor stout waar geen koffie of chocolade in gaat (want dat hoeft helemaal niet voor een stout met koffie- of
chocoladetoetsen in de smaak), voor bier dat niet naar whisky, jenever of sherry smaakt
(omdat het bier is).
Als dit al omstreden is, als de T eigenlijk voor bibberaties
zorgt, zou daar op zijn minst eerst een net intern debat over moeten worden
ingesteld – zoals CAMRA dat nu doet over de identiteit van een real-ale-vereniging
in een craft-beer-tijdperk. Bij een negatief oordeel zou PINT dan moeten worden
opgeheven, want de biercultuur heeft verder geen aansporing van ons nodig, en
over andere onderwerpen zwijgt onze organisatie tegenwoordig.
Het lijkt me in de eerste plaats stof genoeg voor een halve
ledenvergadering. Maar die komt dus vol dorre bloempjes en blaadjes te staan.
Dan reis ik maar niet af naar Roermond…
Hallo mevrouw en mijnheer
BeantwoordenVerwijderenIndividuen in Ierland, Nederland, Zwitserland, Canada, België, Frankrijk, Italië, Guadeloupe, Guyana, Martinique, Reunion Mayotte, ik bied u een lening van 5000 € tot 15.000 .000 € aan aan alle mensen die het met rente kunnen terugbetalen aan de rente is 2% voor elk gevraagde bedrag
Ik sta tot uw beschikking voor al uw financiële problemen.
Neem contact met ons op voor meer informatie:
E-mail: info@creditfinance-bank.com
WhatsApp-nummer: +33784505888
Website: https://creditfinance-bank.com...